Każdy zawodnik przed sezonem dokonuje przeglądu swojego sprzętu i ubioru. Sprzęt musi być starannie przygotowany, ubiór czysty, a forma wyszlifowana. Często jednak w ferworze zimowych przygotowań zapominamy o bardzo ważnych sprawach, bez załatwienia których nasze starania mogą okazać się niepotrzebne. Każdy zawodnik przed sezonem musi załatwić kilka spraw formalnych, bez których jego udział w zawodach będzie niemożliwy. Wiele lat wcześniej wszystkie formalności były domeną klubów, które brały na siebie ten nielubiany obowiązek. W dzisiejszych czasach tylko nieliczne kluby dbają o formalności zawodników. Dlatego chcemy pomóc tym wszystkim, którzy sami troszczą się o swoje dokumenty i przypomnieć jakich formalności muszą dopełnić przed startem w pierwszych zawodach sezonu.

  1. Przynależność klubowa. W okresie zimowym jest czas na zmianę klubu, w barwach którego będzie się startować w nowym sezonie. Proszę pamiętać, że w myśl obowiązujących regulaminów przynależność klubowa startujących zawodników jest obowiązkowa.
    Jeśli zawodnik chce w nowym sezonie zmienić klub, to musi tego dokonać w terminie do 28 lutego. Od 1 marca tzw. „okno transferowe” jest już zamknięte i w trakcie sezonu zawodnik nie będzie mógł zmienić klubu, aż do przyszłego roku. Aby zmienić klub należy do końca lutego w Biurze Licencji PZM złożyć następujące dokumenty:
    - deklarację członkowską wstąpienia do nowego klubu
    - zgodę starego klubu na odejście zawodnika orz zgodę nowego klubu na przyjęcie zawodnika
    - dotychczasową licencję
    - książeczkę zdrowia z ważnymi badaniami lekarskimi
    - dowód wpłaty za licencję
  2. Typ licencji. Każdy zawodnik ma prawo kształtowania ścieżki kariery i awansu na szczeblach drabiny zawodniczej. Jeśli zawodnik chce startować w tym roku w Mistrzostwach Polski, to może dokonać zmiany typu licencji z C lub z B na licencję typu A. W tym celu należy wysłać do Bura Licencji PZM następujące dokumenty:
    - oryginał starej licencji
    - wniosek o zmianę typu licencji
    - książeczkę zdrowia z ważnymi badaniami lekarskimi
    - dowód wpłaty za licencję.
    Uwaga. W tym roku PZM planuje wprowadzenie rewolucyjnej zmiany, a mianowicie pojawi się możliwość przejścia z licencji wyższej rangi na licencję niższej rangi, np. z A na B lub z B na C. Szczegóły oraz warunki takiej zmiany będą podane w regulaminie, który niebawem zostanie opublikowany na stronie PZM.
  3. Przedłużanie licencji. Każda licencja zawodnicza ważna jest do końca roku kalendarzowego, Aby ją przedłużyć należy udać się do odpowiedniej placówki PZM. W przypadku licencji A do Biura sportu i Turystyki Zarządu Głównego PZM w Warszawie na ul. Kazimierzowskiej 66. W przypadku licencji B i C, do Zarządu Okręgowego PZM, na terenie którego znajduje się klub zawodnika.
    Licencje można wysłać do odpowiedniego Zarządu drogą pocztową.
    Trzeba pamiętać, że aby dokonać przedłużenia trzeba dostarczyć oryginalną licencję plastikową PZM oraz dowód wpłaty za licencję i ważne na dzień przedłużania, badania lekarskie.
  4. Numery startowe. Każdy zawodnik ma prawo do takiego numeru startowego, jaki sobie wymarzy. Oczywiście pod warunkiem, że te marzenia trafiają w numery od 2 do 999 i nie są zajęte przez innych zawodników. Od 4 lat serwis motoresults prowadzi system rezerwacyjny numerów startowych dla zawodników motocyklowych dyscyplin offroadowych, takich jak motocross, enduro, cross country. Należy pamiętać, aby do końca lutego przedłużyć sobie rezerwację numeru w wybranych przez siebie dyscyplinach i cyklach zawodów. 1 marca, każdy „nieprzedłużony” numer wypadnie do puli „wolnych” numerów i ktoś inny będzie mógł go zarezerwować dla siebie.
  5. Zgłoszenia całoroczne. Od kilku lat istnieje możliwość zgłaszania się do zawodów dowolnego cyklu jednym, całorocznych zgłoszeniem. To duża wygoda dla zawodników i powoduje, że wystarczy tylko raz wypełnić zgłoszenie, podpisać osobiście i dostarczyć do biura zawodów lub pocztą do Biura Licencji PZM. Takie zgłoszenie spełnia wymogi formalne i jest ważnym dokumentem na cały rok. Do każdego cyklu istnieje oddzielne zgłoszenie całoroczne. Np. do Mistrzostw Polski, do Mistrzostw Strefy czy do Pucharu Polski istnieją oddzielne zgłoszenia całoroczne. Odpowiednie formularze ukażą się na stronach PZM i motoresults zaraz po zatwierdzeniu kalendarzy każdego z cyklów.
    Przy tej okazji należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że zgłoszenie całoroczne jest ułatwieniem dla zawodnika, ale sprawia pewne kłopoty organizatorom. Otóż każdy organizator chciałby znać przybliżoną ilość zawodników, którzy się u niego pojawią na zawodach. Organizator musi zapewnić odpowiednią ilość miejsca w parku maszyn, odpowiednią ilość sanitariatów oraz odpowiednie zaopatrzenie zawodników i ich obsługi w energię elektryczną. Dlatego tak ważne jest osobiste zgłaszanie się na zawody poprzez formularze w strefie zawodnika na stronie motoresults. Takie internetowemu potwierdzanie obecności na konkretnych zawodach pozwoli organizatorowi lepiej się przygotować i bardziej optymalnie zarządzać finansami, których jak wszyscy wiedzą nigdy nie jest za wiele.
  6. Własne transpondery. Niewielka część zawodników w Polsce posiada własne transpondery. Większość z tych transponderów została kupiona w ofercie abonamentowej, a to znaczy, że należy pamiętać o przedłużeniu abonamentu na następny okres. Transpondery abonamentowe mają wbudowany kalendarz i działają dokładnie rok od daty poprzedniej aktywacji (lub 2 lata, jeśli został wykupiony abonament dwuletni). Warto sprawdzić do kiedy transponder będzie działał i pamiętać o wcześniejszym wykupieniu abonamentu na przyszły rok. Termin ważności abonamentu można sprawdzić przy pomocy aplikacji FlexManager do pobrania ze strony motoresults.pl
  7. Uchwyty do transponderów. W tym roku komisja techniczna będzie rygorystycznie przestrzegać obowiązku montowania transpondera w firmowym, plastikowym uchwycie. Przez ostatnie lata zdarzały się często utraty transponderów w czasie wyścigów, albo zwykłe uszkodzenia mechaniczne spowodowane nieumiejętnym lub zbyt silnym mocowaniem transponderów. Należy też wziąć pod uwagę, że w Polsce stosuje się 2 typy transponderów: stare i nowe i do każdego typu jest inny uchwyt. Komplet uchwytów kosztuje 60 zł i dobrze jest się zaopatrzyć w nie przed sezonem.
  8. Regulaminy. Ostatnie, ale nie najmniej ważne – przed startami warto zajrzeć do regulaminów i sprawdzić, czy któryś z przepisów, które znamy na pamięć, nie zmienił się w tym sezonie.

Do zobaczenia na torach.

Wszystkie zawiłości związane z wydawaniem i zmianami licencji są szczegółowo wyjaśnione w Poradniku licencyjnym publikowanym w serwisie motoresults.pl w strefie zawodnika.

 

Podczas każdych zawodów z elektronicznym pomiarem czasu zawodnik zobowiązany jest zamontować transponder w specjalnym uchwycie AMB. W zbliżającym się sezonie Komisje Techniczne podczas zawodów będą restrykcyjnie kontrolować sposób mocowania transpondera na motocyklu, quadzie czy w aucie.

Firma AMB, a obecnie MyLaps wyprodukowała dwa rodzaje transponderów, i dla każdego jest inny rodzaj uchwytu. Ponieważ nie wiadomo dokładnie, jaki rodzaj transponderów będzie używany na zawodach, w których będzie uczestniczył zawodnik trzeba mieć przygotowane dwa uchwyty. Uchwyty są montowane na przednich teleskopach: jeden na prawym, a drugi na lewym. Większość zawodników już takie uchwyty posiada, a zobowiązanie o ich stosowaniu każdy zawodnik podpisuje w biurze zawodów przy odbiorze transpondera. Zapis ten obowiązuje od 12 lat. My tylko o nim przypominamy.

PZM od 12 lat za wypożyczenie transpondera pobiera tę samą opłatę 10 zł i jedyne, o co powinien zadbać sam zawodnik to posiadanie własnego uchwytu. Nie licząc przypadków, kiedy transpondery wypożyczane są za darmo, ponieważ wpisowe pokrywa już dzierżawę chipa (np. Mistrzostwa Europy - wpisowe 100€). Jednak te 10 zł to opłata za transponder, a nie za uchwyt.

Uchwyty można nabyć bezpośrednio u producenta MyLaps, w naszej firmie lub kupić na zawodach przed startem. Uchwyt można zamówić pisząc maila na nasz adres This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ceny uchwytów do transponderów:

Uchwyt starego typu - 30 zł brutto

Uchwyt nowego typu - 30 zł brutto

Koszt przesyłki - 10 zł brutto

Uwaga! Przy zamówieniach na kwotę od 300 zł (zamówienia grupowe, klubowe) koszt przesyłki wynosi 0 zł

Gabriel Chętnicki (JD 191 KTM Racing team) został międzynarodowym vice mistrzem Włoch w klasie 125cc. Co prawda wskutek odniesionej kontuzji podczas treningu nie wystartował w ostatniej rundzie, to jednak wygrane w Riola Sardo i Castiglione del Lago zagwarantowały mu zdobycie tego jakże prestiżowego tytułu. Przypomnijmy, że Gaba ma zaledwie 16 lat, reprezentuje barwy LKS Jastrząb Lipno. W najbliższym czasie Polak pojedzie w Mistrzostwach Europy (Arco di Trento).

Tekst i zdjęcie: X-cross
Magazyn X-cross jest patronem medialnym zawodnika.